Τα eSports (electronic Sports – ηλεκτρονικά αθλήματα) κερδίζουν όλο και περισσότερους φίλους σε ολόκληρο τον κόσμο, καθώς διευρύνεται συνεχώς το ενδιαφέρον για τα ανταγωνιστικά διαδικτυακά παιχνίδια. Αποτελούν μια νέα μορφή αθλητικής δραστηριότητας στην οποία οι αθλητές (παίκτες) ανταγωνίζονται μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών και παιχνιδομηχανών, προσαρμοζόμενοι στη νέα τάση της εποχής σύμφωνα με την οποία ο άνθρωπος είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την τεχνολογία. Η δημοτικότητα των ηλεκτρονικών αθλημάτων διευκολύνεται σε μεγάλο βαθμό από το διαδίκτυο, και ειδικότερα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Αριθμητικά στοιχεία

 

Οι παίκτες των ηλεκτρονικών αθλημάτων στην Ευρώπη φτάνουν περίπου τα 27 εκατομμύρια, με συνεχόμενη αυξητική τάση. Το γυναικείο κοινό αυξάνει επίσης τη συμμετοχή του, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να αγγίζει πλέον το 21%, από το 18% που βρισκόταν το 2017. Τα κέρδη για την ευρωπαϊκή αγορά των eSports το 2017 ανήλθαν περίπου στα 253 εκατομμύρια ευρώ, ενώ για το 2018 προβλέπεται να αγγίξουν τα 325 εκατομμύρια ευρώ. Οι χώρες που πρωταγωνιστούν στον ευρωπαϊκό χάρτη είναι η Σουηδία, η Ρωσία, η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ οι ηλικίες που ασχολούνται περισσότερο με τα ηλεκτρονικά αθλήματα είναι από 13 έως 34 ετών. Σε παγκόσμιο επίπεδο οι παίκτες υπολογίζονται στα 250 εκατομμύρια, ενώ τα κέρδη ανέρχονται περίπου στο 1 δισεκατομμύριο δολάρια, με πρωταγωνίστριες τις αγορές των ΗΠΑ και της Ασίας.

Άθλημα ή παιχνίδι;

Μεγάλη κουβέντα έχει γίνει για το κατά πόσο τα eSports θα πρέπει να θεωρούνται άθλημα, καθώς πολλοί διατυπώνουν τις ενστάσεις τους υποστηρίζοντας ότι πρόκειται απλώς για ένα παιχνίδι. Λαμβάνοντας όμως υπόψη την οργάνωση των ομάδων, την προπονητική καθοδήγηση των παικτών, την προετοιμασία πριν από τους αγώνες, καθώς και τις χορηγίες και τα μεγάλα ποσά που απονέμονται ως έπαθλα, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι πρόκειται περισσότερο για άθλημα. Τα εισιτήρια στα μεγάλα γεγονότα εξαντλούνται πολύ γρήγορα, ενώ την εξέλιξη των αγώνων παρακολουθούν διαδικτυακά και τηλεοπτικά πολλά εκατομμύρια θεατών σε όλο τον κόσμο. Τα δημοφιλέστερα ηλεκτρονικά αθλήματα είναι τα DOTA 2, League of Legends, Counter Strike: Global Offensive, Starcraft, Call of Duty, NBA2K και αρκετά άλλα, ενώ οι κορυφαίες ομάδες του πλανήτη είναι οι Team Liquid, Evil Geniuses και Newbee.

Ηλεκτρονικά αθλήματα και Ολυμπιακοί Αγώνες

Τον Νοέμβριο του 2017 η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή αναγνώρισε την αγωνιστική πλευρά των ηλεκτρονικών παιχνιδιών ως αθλητική δραστηριότητα, γεγονός που άνοιξε τον δρόμο για συζητήσεις με τη Διεθνή Ομοσπονδία Ηλεκτρονικών Αθλημάτων σχετικά με τη συμμετοχή τους στους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Παρίσι το 2024 ως άθλημα επίδειξης. Οι Ασιατικοί Αγώνες του 2018 θα είναι η πρώτη επίσημη διοργάνωση στην οποία θα παρουσιαστούν ως άθλημα επίδειξης, ενώ στη διοργάνωση του 2022 θα απονεμηθούν για πρώτη φορά μετάλλια στους νικητές ως επίσημο άθλημα.

eSports και στοιχηματισμός

Η τεράστια διείσδυση των ηλεκτρονικών αθλημάτων δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστη τη στοιχηματική αγορά παγκοσμίως. Σχεδόν όλες οι έγκυρες στοιχηματικές εταιρείες προσφέρουν αντίστοιχα γεγονότα προς στοιχηματισμό, με τον τζίρο να ανέρχεται σε πολλά δισεκατομμύρια δολάρια και να είναι διαρκώς αυξανόμενος. Το σκεπτικό για τον στοιχηματισμό δεν διαφέρει από τα υπόλοιπα αθλήματα, καθώς χρειάζεται ενημέρωση για την κατάσταση των ομάδων και έλεγχος για τις πιο προσοδοφόρες αποδόσεις. Οι προσφερόμενες αγορές ποικίλουν ανάλογα με το eSport, ενώ πολλές κατηγορίες στοιχηματισμού είναι κοινές για έναν αγώνα, όπως νικητής αγώνα, ακριβές σκορ, χάντικαπ κλπ. Για τις σημαντικές διοργανώσεις προσφέρονται αγορές όπως νικητής διοργάνωσης, περιοχή του νικητή, καλύτερη θέση, ομάδες τελικού κλπ. Πρόκειται για μια νέα κατηγορία στοιχηματισμού που υπόσχεται πολλά κέρδη και συγκινήσεις για τους παίκτες.